مقالات

 

برگزاری کارگاه آموزشی دوچرخه سواری در استان گیلان

 

کارگاه آموزشی یک روزه آشنایی با قوانین دوچرخه سواری، به میزبانی هیئت دوچرخه سواری استان گیلان و در شهرستان رشت برگزار شد



هیئت دوچرخه سواری استان گیلان  با همکاری و نظارت کمیته آموزش فدراسیون دوچرخه سواری یک دوره کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین رشته دوچرخه سواری را در شهرستان رشت برگزار نمود که مدرس دوره سید ایمان دلیل حیرتی از قهرمانان استان و کشور بود



این کارگاه روز جمعه پنجم اسفند ماه از ساعت 9 الی 17 عصر در سالن اجتماعات اداره بیمه تامین اجتماعی شعبه2 شهرستان رشت با شرکت دوچرخه سواران استان برگزار شد که در آن  از آقای داریوش اسماعیل زاده بخاطر کسب مقام چهارم آسیا تجلیل شد و  در پایان به شرکت کنندگان در دوره ، گواهی حضور در  دوره اعطا شد .



 



دوچرخه بلا تکلیف ترین مرکب

خدا کند همه ما تا سال 1404 زنده باشیم یعنی فقط 14 سال دیگر تا بالاخره ببینیم که داشتن مردمی دوچرخه سوار چه مواهبی دارد .

به گفته محمد جواد محمدی زاده ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقتی به سال 1404 رسیدیم یعنی آخرین سال اجرای سند چشم انداز توسعه 20 ساله ، باید 10 درصد حمل و نقل عمومی کشور را دوچرخه ها پوشش بدهند تا هم در مصرف سوخت صرفه جویی شود و هم با کاهش سفرهای کوتاه درون شهری ، آلودگی هوا کم شود و نشان حمل و نقل پاک بر سینه ایران بنشیند . آن طور که رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز می گوید سال 1404 می تواند سال رویائی مردم ایران باشد سالی که بجای اینکه ایران با تولید سالانه یک میلیون و ششصدهزار خودرو در رده سیزدهم دنیا قرار بگیرد وضعیتش را معکوس کند و رتبه امروزی اش را در تولید دوچرخه رده صدم جهان - را به عدد 13 برساند . اما برای رسیدن به این آرزوهای رنگی باید تک تک روزها را غنیمت شمرد و عقب ماندگی های 6 سال سپری شده از آغاز اجرای سند چشم انداز 20 ساله را جبران کرد .

شاید بهتر باشد قدم اول را با حمایت از تولیدکنندگان داخلی دوچرخه برداشت و آنها را به حمایت های دولتی امیدوار کرد و در مسیر توسعه تولید دوچرخه قرارشان داد ( سالهای قبل کارخانه دوچرخه سازی آساک دوچرخ قوچان علیرغم تولید دوچرخه های نسبتا مرغوب بعلت ورشکستگی تعطیل شد) وهمزمان با این کار روی مصرف کنندگان دوچرخه هم کار کرد و آنها را به دوچرخه سواری ترغیب کرد . البته این مرحله می تواند کار سختی باشد چون مردمی که در تمام طول سالهای گذشته شاهد بوده اند چطور مسیرهای ویژه دوچرخه ناتمام رها شده اند و چطور با ورود به خیابان های پرهیاهوی شهرها طعمه ماشین های سنگین و سبک می شوند به این آسانی ها متقاعد نمی شوند . مردم البته غرفه های شیشه ای اجاره دوچرخه که در بعضی شهرها ساخته شده را هم گوشه ذهنشان دارند ، همان هایی که بیشتر روزها تعطیلند و به غرفه نمایش دوچرخه بیشتر شبیه ترند تا دکه های ارائه و اجاره دوچرخه !

دراین میان باید فکری هم برای بزرگسالان و سالمندانی که می گویند دیگر عمرشان را کرده اند و زانوهایشان جان رکاب زدن ندارد نیز داشت چون اگر این گروه سنی حذف شوند همراه با ممانعت از دوچرخه سواری بانوان محترم بدلایل واهی ، فقط می مانند کودکان و نوجوانان که الان بدون اینکه دولت برایشان برنامه ریزی کند خودشان بصورت خودجوش دوچرخه سواری می کنند .

پس اگر اوضاع همینطور پیش برود تکلیف سند چشم انداز و تاکیدش بر استفاده 10 درصدی از دوچرخه چه می شود ؟ آیا این سند فکری بحال دوچرخه سواری بانوان نیز کرده است که این روزها از کمترین حقوقشان در مسائل اجتماعی و ورزشی محرومند و از دوچرخه سواری آنها جلوگیری می شود ؟ این سوال مشترک همه مردمی است که می دانند دوچرخه سواری چه فوایدی دارد ( اینروزها از سوی پزشکان ، مردم به استفاده از دوچرخه توصیه می شوند ) و مجذوب بندهای قانونی سند چشم انداز 20 ساله هم می شوند اما نمی دانند چرا توسعه دوچرخه سواری که بیش از هر چیز به توسعه زیرساخت ها و ارتقای فرهنگی نیاز دارد تا این حد دست کم گرفته می شود .

 

منبع : روزنامه جام جم (با اندکی تغییر)

 



 


زندگی انسان ها مستقل و منفک از طبیعت نبوده و نیست . انسان همه گونه انتفاعی از طبیعت می برد و وهمه ما نسبت به زمین و هر آنچه در آن هست به یک اندازه حق استفاده و بهره برداری داریم و برای حفظ آن مسئولیم .

22 آوریل 1970 یعنی 41 سال پیش ، چنین روزی به نام زمین پاک نامیده شد  تا انسان ها با همکاری یکدیگر در اندیشه حفظ زمین پاک و سبز و محیط زیست عاری از آلودگی و سالم باشند . گنجانده شدن این روز در تقویم بین المللی هشداری بود برای فاجعه غیرقابل جبرانی که در حال رخ دادن بود و متاسفانه امروزه یکی از چالش های جدی زندگی انسان ها بر روی کره زمین ، فاجعه زیست محیطی است . سرزمینی که دوست داشتیم ، خاکی که می پرستیدیم ، زمینی که عاشقش بودیم پرشده ای است از زباله و لجن ، زمین سبز و آسمان آبی ما هر دو امروز خاکستری رنگند ، ما در این دنیای خاکستری رنگ ، به کدامین آینده می اندیشیم ؟ گناه فرزندان ما در این میان چیست که اینچنین خودخواهانه کمر همت به نابودی زمین مهربانی بسته ایم که تنها جایگاه زندگی آنها خواهد بود ؟ درختی که سال ها سایه اش را دوست داشتیم ، دارد زُغال کارخانه های کجا می شود؟ آبی که در کنار آن سال ها زیسته ایم و از نعمت های آن بهره برده ایم در ساحلش زباله ها چشم نوازی می کنند ،  در حالیکه استفاده از ساحل تمیز و پاکیزه حق طبیعی مردم است . بزرگان به ما آموخته اند زمین و محیط زیست امانتی هستند در دست ما و روزی باید این امانت را به صاحبش بازپس دهیم ، ما نمک خورده زمینیم و نمک پرورده دامان خاک ، آیا این است رسم امانتداری ؟ ما که از خاک برآمده ایم تا در این زمین رنگارنگ ، تا در این گلستان زیبا چند صباحی سر کنیم و در زنجیره هستی بسوی خاک برگردیم جز خیانت در امانت کار دیگری از عهده مان برآمده است ؟ آیا همین خاک ، ما را در خود جای خواهد داد ؟ به گفته رئیس اداره حفظ محیط زیست در روز سیزده بدر که همه ما میهمان طبیعت بودیم بجز نا مهربانی و آزار طبیعت چه کردیم ؟ حاشیه تالاب زیبا و منحصر بفرد استیل ، بهترین نمونه از خیانت های ما انسان ها نسبت به طبیعت هست ، در مسیرهای کوهپیمائی و کوهنوردی که تحت سیطره دشمنان طبیعت درآمده است بجز صحنه های زشت ایجاد شده توسط برخی کوهنوردان ، چه می بینیم ؟ در این سالها جز قطع درختان ! کجا نسبت به انبوه شدن جنگل ها کمک کرده ایم ؟ آری ما که روزگاری از این طبیعت لذت می بردیم  و برای گذراندن تعطیلات و استراحت به دامان طبیت پر مهر و طراوت پناه می بردیم  امروزه در نتیجه ندانم کاری های خود با بهم زدن توازن زیست محیطی و همچنین تخریب کوه ها و از بین بردن  چهره طبیعت ، قطعه ای سبز و پاک ، برای استفاده از این زمین و مواهب آن پیدا نمی کنیم . اینروزها در طبیعت بوی هر چیزی مشام ما را می نوازد جز بوی خود طبیعت  ، جز بوی عطر یاس ها و اطلسی ها ، جز بوی جوی مولیان ، این روز ها درهیچ کجای این زمین بی درخت و گل و سبزه ، چکاوکی از بهار نمی خواند ، این روزها هیچ گاو و گوسفندی مرتعی سبز برای چرای خود برروی زمین نمی یابد ، این روزها معده دام های ما پر از پلاستیک ، مقوا و زباله های صنعتی و بیمارستانی است ، این روزها شیرابه زباله های ما انسان ها ، در سفره های آب های زیرزمینی نفوذ کرده است  ، این روزها کسی از تماشای طبیعت لذت نمی برد . مساله آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است و معضل میزان تولید زباله در سراسر دنیا و یافتن محلی برای دفن صحیح و بهداشتی آن همانگونه که بارها توسط مسئولان محیط زیست تذکر داده شده از مشکلات مهم بخصوص در کشورهای در حال توسعه است  بطوریکه موسسه نشنال جئوگرافیک نیز نسبت به این مساله هشدار داده و خواستار این شده است که هرکسی دارای سهمی نسبت به حفظ محیط زیست باشد . روز جهانی زمین پاک همه ساله 22 آوریل برابر با 2 اردی بهشت در سراسر دنیا با جشن های ویژه خود برگزار می شود تا مردم کره زمین با تلاش و کوشش به نوبه خود و کسب آگاهی های لازم و انتقال آن به دیگران ، نسبت به  حفظ محیط  زیست و پاک نگهداشتن زمین احساس مسئولیت کنند و به خاطر استفاده از منابع و مواهب زمین سپاسگزار باشند . جمعه ای که گذشت بهانه ای بود برای یاد آوری به ما انسان ها برای پاک نگهداشتن زمین ، البته در نظر انسان های آگاه هر 365 روز سال ، روز زمین پاک است ، اگرچه در جمعه گذشته شرایط نامساعد جوی اجازه نداد تا آنهائیکه احساس مسئولیت می کنند  نسبت به پاک سازی محیط زیست اقدام کنند ولی در طول هفته و جمعه آینده  فرصتی است تا دوستداران طبیعت و طرفداران محیط زیست در کنار دانش آموزان و کوهنوردان همانند سالهای گذشته نسبت به پاکسازی زمین اقدام نمایند . بیائید در مسابقه برای تخریب زمین ما ، بازنده باشیم ، بیائید تا عظمت زنجیره پرشکوه حیات را در زمین بشناسیم و در پاسداری از آنچه زمین و طبیعت به ما ارزانی داشته اند بکوشیم ، بیائید همراه با یکدیگر زیبائی ها ی زمین را بستائیم و از گام برداشتن  در جهت آلودگی و تخریب زمین بپرهیزیم و فرهنگ پاک نگهداشتن زمین را نهادینه کنیم چرا که نیک واقفیم بقای ما در گرو بقا زمین پاک است .



 

کمیته حفظ محیط زیست در گروه ورزشی نیک آستارا با نام نیک سبز تشکیل شد .

با توجه به اینکه محیط زیست ارثی نیست که از گذشتگان به ما رسیده باشد بلکه به عنوان ودیعه ای است که آیندگان به امانت نزد ما سپرده اند و پاسداری از منابع طبیعی و حفاظت از زیست محیط های کوهستانی که ورزشکاران رشته های ورزشی کوهستان (دوچرخه کوهستان ، کوهنوردی و ....) در این محیط ها فعالیت می کنند از مهمترین وظایف گروههای ورزشی است لذا گروه ورزشی نیک آستارا از میان اعضای خود ، کمیته حفاظت از محیط زیست با نام "نیک سبز" را با هدف افزایش آگاهی همگانی در مورد ارزش های طبیعت و تلاش برای حفظ محیط زیست و اکوسیستم و جلوگیری از تخریب و آلوده ساختن کوهستان ، تشکیل داد و مقرر شد در اولین گام به مناسبت 29 دی روز هوای پاک ، ورزشکاران این گروه برای تشویق شهروندان و مسئولین شهر در رسیدن به شهری سالم با هوایی پاک و آسمانی آبی ، در یک اقدام نمادین با دوچرخه بر سرکار خود حاضر شوند . 

  


 

هشدار نسبت به بروز فاجعه زیست محیطی در جنگل ها

هفته گذشته در یک روز زیبای بهاری و در یک هوای مطبوع در کنار تماشای زیبائی های طبیعت ، از روستای مشند عازم قله اسپیناس ، بام آستارا بودیم و از مناظر دل انگیز و گونه گونی گل های رنگ به رنگ آبی ، زرد ، بنفش و سپید بر روی فرش سبز طبیعت لذت می بردیم . پس از فتح صخره ستوم و گرفتن چند عکس به یادگار ، مسیر خود را به سمت منطقه خلیفه قلی ادامه دادیم که ناگهان با صحنه آتش سوزی برگ های خشکیده که به خاطر وزش باد در حال گسترش بود مواجه گشتیم ، بی درنگ کوله ها را بر زمین نهاده و با همکاری چهار کوهنورد اردبیلی که پس از ما به منطقه رسیده بودند اقدام به خاموش کردن سه ناحیه آتش گرفته نمودیم ، به هر حال شعله آتش افتاده بر دل طبیعت با تلاش و کوشش خاموش شد اما چه کسی آتش افتاده بر دل ما را خاموش خواهد کرد ؟ ما و کوهنوردانی که به اسپیناس صعود می کنند هنوز هم از دیدن درختان آتش گرفته بی شاخ و برگ سالهای گذشته در مسیراسپیناس ، دلمان به درد می آید ، آری درختانی که سالها زمان می برد تا جان بگیرند و قامت راست کنند با نادانی و ناآگاهی چند نوجوانی که فارغ ازهوشیاری طبیعی مدعی بودند بخاطر تفریح منطقه را به آتش کشیده اند درعرض چند دقیقه خاکستر می شوند ، آیا این دردآور نیست ؟ اگر نبود کسی که آتش را خاموش کند آیا می توان متصور بود که چه بر سر درختان و جنگل های منطقه می آمد ؟ متاسفانه فرهنگ حفظ محیط زیست در کشور ما بدلیل عدم برنامه ریزی مسئولان در آموزش و ناآگاهی مردم ، وجود ندارد و هرجا پای شهروندی به طبیعت رسیده است رد پائی از او در طبیعت بر جای مانده است حال با رها کردن بی محابای زباله یا آتش زدن و یا تخریب چهره طبیعت و به عبارتی همان وندالیسم . امروز مام طبیعت در خطر است چون در کشور ما صیانت از محیط زیست اصلا اهمیتی ندارد و به همین دلیل ایران در شمار پنج کشور نخست دنیا از نظر فرسایش خاک قرار گرفته است و اگر امروزه برای حفاظت از محیط زیست تدبیری اندیشیده نشود در آینده اثری از جنگل ها باقی نخواهد ماند چرا که با آغاز شمارش معکوس برای از بین رفتن جنگل ها و طبیعت ، بزودی شاهد مرگ طبیعت و فرجام نامعلوم بشری که حیاتش بسته به حیات طبیعت است خواهیم بود . اهمال و رفتار غلط انسان ها درعدم پاسداشت منابع طبیعی بدلیل بی توجهی به نیاز آدمی به طبیعت وآنچه در آینده پیش خواهد آمد ، تا به امروز منجر به تخریب طبیعت ، نبود هوای پاک جهت استنشاق با از بین بردن جنگل ها که در واقع ریه های زمین هستند و حتی تغییر اقلیم شده است .

مقابله با چنین معضلی عزم جدی مسئولان را می طلبد تا با فرهنگ سازی و تبیین ارتباط و وابستگی انسان به طبیعت و جنگل با آموزش در مدارس از سطوح پائین و معرفی بیشتر جنگل با برپائی کارگاه های آموزشی و اردوهای علمی ، تفریحی و پژوهشی در دل طبیعت و پارک های جنگلی ، مانع فاجعه مرگ اکوسیستم شوند . با آموزش های اثرگذار اجتماعی و فرهنگی می توان مردم را آگاه کرد که گونه های گیاهی دارای ارزش اکولوژیک بالا مخصوصا درختان جنگلی که ارزش اقتصادی نیز دارند ، در معرض خطر قرار گرفته اند و این زنگ خطربزرگی است برای زندگی و امرار معاش ساکنان حاشیه این جنگل ها که وابسته به این درختان است و به تبع آن نابودی تمدن‌ها، پس بیائید دست در دست یکدیگر از جنگل ها محافظت کرده و نسبت به آینده خود احساس مسئولیت کنیم.

 

 

دبیر کمیته حفاظت از محیط زیست گروه نیک آستارا    

 


بیست و هفتم ژوئن روز تولد دوچرخه

امروز سالروز اختراع دوچرخه است ، وسیله بازی ایام کودکیمان ،  معمولا در مراسم جشن تولد برای میزبان آرزوی دستیابی به 120 سالگی را دارند ولی معشوق ما امروز 232 ساله شده است ...

یاد دوران کودکیمان بخیر، روزهائی که دوچرخه هایمان کمکی داشت و در آرزوی روزی بودیم که کمکی های دوچرخه را باز کنیم

 زمین می خوردیم زانو ها و دست و پایمان زخمی و خون آلود می شد و با چشمانی گریان به خانه بازمی گشتیم

 بعضی وقت ها مسابقه می دادیم و صرفنظر از اینکه برنده می شدیم یا بازنده ، یاد می گرفتیم که تلاش کنیم تا در عرصه زندگی بازنده روزگار نباشیم حال چقدر موفق بوده ایم نمی دانم !

گاهی پدال دوچرخه هایمان سفت می شود نمی دانم یا از بازی روزگار خسته شده ایم و یا شیب مسیر زندگی مان زیاد شده است ، اینجاست که تعویض دنده ضروری به نظر میرسد یعنی آنگاه که چرخ زندگی نمی چرخد میتوان چاره ای اندیشید ، میتوان مساله را با فرمول دیگری حل کرد  چرا که اگر چه بظاهرکمکی ها  را باز کرده ایم اما اعتماد به نفس پیدا کرده ایم ، سختی های روزگار نیز روزی مانند زخم زانوهایمان التیام پیدا خواهند کرد شاید مانند همان زخم ها فراموش نشوند....

  آلبرت انیشتین می گوید زندگی مثل دوچرخه سواری  می ماند برای حفظ تعادلمان همیشه باید در حرکت باشیم

 امروزه دوچرخه با روح و جانمان عجین شده است ، آیا می توانیم زندگی خود را بدون دوچرخه تصور کنیم ؟

این روزها دوچرخه در جامعه مهجور مانده است شاید سالروز اختراع و به عبارتی تولد دوچرخه بهانه ای باشد تا تلاش کنیم این دوچرخه های دوست داشتنی ما به جایگاه واقعی خود دست یابند و مورد احترام همگان قرار گیرند ، همه چیز به خودمان بستگی دارد اگر بخواهیم می توانیم

کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

 

کمیته فرهنگی گروه نیک آستارا

6/تیرماه/1390

 


دو سال گذشت

از مدتها پیش ایده تشکیل یک گروه دوچرخه سواری را با هدف بسط و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری به منظور ارتقا سلامت و نشاط جامعه ، کمک به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در قالب برنامه های  فرهنگی ، در ذهن خود می پروراندیم ، امروز 2 سال از اولین روزی که همراه با دوستان اولین برنامه را اجرا کردیم میگذرد ، 2 سالی که پر از خاطره های خوب و بعضی وقتها حادثه های بد بود ، نام گروه را نیک نهادیم تا بکوشیم پندار ، گفتار و کردار خویش را نیز ، نیک گردانیم . در طول این 2 سال برنامه های زیادی را همراه با دوستان به اجرا گذاشتیم : آبشار 105 متری لاتون ، قله 2005 اسپیناس ، قلعه سلسال ، قله ستوم ، منطقه توریستی حیران ، روستای ییلاقی سیج و سفر به اعماق جنگل ها   با دوچرخه هایمان و فتح قلل سبلان ، سهند و شاه معلم در برنامه های کوهنوردی از مهم ترین برنامه ها بودند . بعضی از برنامه ها نیز بدلیل محقق نشدن شرایط لازم عملی نشد مثل تور دوچرخه سواری به باکو و اجرای یک دوچرخه سواری عمومی در سطح شهر با هدف تشویق علاقمندان و خانواده ها به ورزش دوچرخه سواری  که تا به امروز به علت عدم همکاری ارگان های مربوط عملی نشده است . در طی این 2 سال دوستان زیادی با ما هم رکاب و هم نورد شده اند که در اینجا از همه دوستان تشکر می کنیم . درسالی که گذشت کمیته نیک سبز را برای حفاظت از محیط زیست تشکیل دادیم ، کمیته های فرهنگی و آموزشی گروه نیزبا به چاپ رساندن مقالات در مطبوعات محلی که حتی مورد استفاده سایر دوستان در برخی سایت های اجتماعی مانند تبیان و غیره هم قرار گرفت فعال بودند ، راه اندازی وب سایت برای معرفی شهرمان آستارا و جاذبه های آن و همچنین درج اخبار برنامه های گروه نیز از اقدامات روابط عمومی گروه بود ، حاضر شدن اعضا با دوچرخه بر سر کار خود در روز 29 دی روزهوای پاک ،  2 مورد خاموش کردن آتش در جنگل های منطقه و نجات جان یک بره از اقدامات کمیته حفاظت از محیط زیست  گروه بود . جمعه ای که گذشت به مناسبت دومین سالروز تشکیل گروه به قله 2005 متری اسپیناس برای دومین بار صعود کردیم و از مسیر آلادیزگاه ، آبی بیگلو ، آرپاتپه ، تفرجگاه  فندقلو و جاده قدیم حیران در زیر بارش شدید باران به آستارا بازگشتیم و این صعود را به زنده یاد ناصر حجازی اسطوره مردمی و محبوب مردم ایران تقدیم کردیم . خوشحالیم که فعالیت ما در حالی که خبری از هیئت دوچرخه سواری اداره تربیت بدنی نیست منجر به رشد کمی ورزش مفرح و مهیج دوچرخه سواری در آستارا شده است . اگر چه در این مدت از برخی مردم بافرهنگ و دوست داشتنی خسته نباشید شنیدیم ، تعریف و تمجید شدیم و روحیه گرفتیم ولی قضیه مانند قضایای درس هندسه قسمت عکس هم داشت ، بودند کسانی که عقده های خود را با توهین به ما می گشودند وخستگی راه را بر تنمان باقی می گذاردند ، حتی گاه از ادامه راه منصرف می شدیم ولی سعی می کردیم نگاهمان بیشتر به نیمه پر لیوان باشد ، نگران 2 دوچرخه سوار فرانسوی بودیم که هفته گذشته با آنها مواجه گشتیم  و تلاش کردیم تفکرشان را نسبت به برخی مسائل تغییر دهیم ، هراس داشتیم هر چه رشته بودیم پنبه شود و برخی افراد از روی نادانی و حقارت ، با توهین به آنها موجبات آزارشان را فراهم آورند و باعث سوختن تر و خشک در آتشی که به دست چنین افراد نادانی شعله ور گشته ، بشوند ، پس از این 2 سالی که از عمرمان گذشت اگر باز عمری باقی بود در سومین سالروز تشکیل گروه نیزحرف های دلمان را به رشته تحریر در خواهیم آورد . در این میان صمیمانه منتظر پیشنهاد و انتقاد های سازنده  دوستان هستیم تا با تبادل نظرات خویش کیفیت ورزش دوچرخه سواری را در ایران همراه با فعالیت های گروه خود ارتقا دهیم .  

7/خرداد/1390



 

 

موتورسواری و دوچرخه سواری بانوان با حفظ حجاب بلامانع است

به گزارش ایسنا ، آیت الله محمدعزالدین الحسینی الزنجانی یکی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره موتورسواری بانوان گفت : « موتورسواری و نیز دوچرخه سواری و اسب سواری بانوان با حفظ حجاب شرعی مانعی ندارد ». این پاسخ در رابطه با سئوالی در مورد پخش فیلمی از سیمای جمهوری اسلامی که در آن بازیگر زن موتورسواری می کند داده شده است .

 

لازم به ذکر است چندی پیش نیز رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی بدلیل مشکلات و موانع موجود بر سر راه دوچرخه سواری بانوان ، از استعلام از مراجع ذیصلاح راجع به این مساله خبر داده بود که به نظر میرسد با این استفتائیه شاید بخشی ازموانع دوچرخه سواری بانوان از پیش رو برداشته شود و بانوان علاقمند بتوانند به ورزش دلخواه خود بپردازند .

قانونی برای ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان وجود ندارد

از همه این باید ها و نباید ها که بگذریم می رسیم به یکی از مباحث جدی که این روزها بر سر زبان ها افتاده است، بحث دوچرخه سواری بانوان است، بسیاری از افراد معتقدند که بانوان با توجه به محدودیت های پوششی نمی توانند از این وسیله حمل و نقل در سطح شهر استفاده کنند. البته این روزها و با توجه به هوای بهاری دیده می شود که بانوان بسیاری در سطح شهر اقدام به دوچرخه سواری می کنند، اما آنها مجبورند که از دوچرخه های شخصی استفاده کنند، چرا که شهرداری اجازه کرایه دادن دوچرخه به بانوان را نمی دهد که این موضوع با توجه به اینکه در حدود 50 درصد جمعیت شهر تهران را بانوان تشکیل می دهند، جای سوال دارد؟!
منوچهر دانشور، مدیر اجرایی طرح راه اندازی و توسعه دوچرخه سواری در تهران با این موضوع مخالف است و می گوید: «50درصد جمعیت شهر را بانوان تشکیل می دهند و باید امکاناتی فراهم شود تا بانوان با حفظ فرهنگ اسلامی و نوع پوشش خود بتوانند اقدام به دوچرخه سواری در سطح شهر بکنند که این البته نیازمند فرهنگسازی در سطح شهر است. »

او با تایید این که تاکنون در سطح منطقه 8 خانه های دوچرخه اقدام به ثبت نام بانوان نکرده اند، ادامه می دهدابتدا باید شرایط، فرهنگ، تعریف نوع پوشش برای بانوان ایجاد شود تا بتوان اقدام به ثبت نام بانوان کرد. هدف ما توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل در سطح شهر است تا بتوانیم آلودگی هوای شهر تهران را به حداقل برسانیم. چگونه می شود تیم ملی دوچرخه سواری بانوان داشت اما مخالف با دوچرخه سواری بانوان در سطح شهر شد؟»

دانشور اشاره می کند که قانونی وجود ندارد که دوچرخه سواری بانوان را در سطح شهر ممنوع کند؛ حتی بانوانی که عضو تیم ملی هستند تنها با دوچرخه سواری در پیست های مخصوص نمی توانند به مقام قهرمانی برسند و باید مسیرهای طولانی دیگری را طی کند.

این دوچرخه سوار توضیح می دهد که با توجه به آمارگیری هایی که از شهروندان شده بانوان بسیاری علاقه مند به دوچرخه سواری هستند ضمن آنکه این کار سلامت بانوان شهروند به ویژه بانوانی که کارمند هستند به دنبال دارد؛ چراکه بانوان کارمند زمان کمتری را برای ورزش کردن داشته و می توانند با دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل خود برای رفت و آمد به محل کار استفاده کنند.

مدیر اجرایی پروژه دوچرخه سواری شهر تهران در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه دوچرخه سواری بیان می کند:« برای همگانی شدن فرهنگ دوچرخه سواری، فرهنگسازی و گرفتن مجوز های لازم است تا بتوان امنیت اجتماعی را برای همه اقشار جامعه به منظور توسعه دوچرخه سواری در سطح شهر ایجادکرد. البته به دنبال آن هستیم تا با کمک سازمان ورزش، مجوزهای لازم برای دوچرخه سواری همه اقشار جامعه اعم از مرد و زن رابگیریم»

سوار شدن بر وسیله نقلیه دو چرخ و تردد در سطح شهر اگرچه ما را به دوران دور و شاید فضای یک شهر یا روستای کوچک می برد اما این روز ها می تواند تبدیل به راهکاری برای نجات پایتخت نشینان از ازدحام اتاقک های آهنی و ذرات آلاینده معلق در هوا شود.

منبع: خبر گزاری برنا

 


مردم از شکار پرندگان و وحوش پناه جو در ایام سرد سال خودداری کنند

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندر آستارا با اشاره به قرار گرفتن شهرستان مرزی بندر آستارا در کریدور ورود پرندگان مهاجر گفت : به دنبال بارش برف در مناطق شمالی کره زمین و سرد شدن زیستگاه های پرندگان کوچ رو در کشورهای اروپای شمالی و شرقی ، پیش قراولان این پرندگان مهاجر و زمستان گذر شامل خوتکا ، خوتکای پرسفید ، انواع مرغابی سانان و بلدرچین به تالاب های آق و استیل شهرستان آستارا وارد شدند . وی اظهار داشت : پس از ورود نخستین گروه از این پرندگان مهاجر از مناطق قطبی به این تالاب ها ، حجم انبوهی از دیگر پرندگان نیز تا اواخر زمستان به این منطقه وارد می شوند که مقصد بعدی بعضی از آنها تالاب بین المللی بندر انزلی ، تالاب ها و آبگیرهای لاهیجان و پارک ملی بوجاق کیاشهر است                                                

  وی ضمن هشدار به شکارچیان متخلف و سودجوی این پرندگان و تهدید به دستگیری ، تشکیل پرونده و معرفی آنها به مراجع قضایی
، با اشاره به برودت هوا و ریزش برف در ارتفاعات منطقه ، خواستار مهربانی و پناه دادن به وحوش توسط افراد محلی شده و گفت : مردم از شکار وحوش پناه جو در ایام سرد سال نیز خودداری کنند .

ساسان اکبری پور در گفتگو با ایرنا ، پناه دادن به وحوشی که از فرط سرما به مناطق مسکونی روی آورده اند را ضروری خواند و افزود  برای حفظ تعادل زیستی در منطقه لازم است که شرایط ادامه حیات این وحوش تامین شود . وی از روستائیان حاشیه جنگل های غرب گیلان خواست تا علاوه بر تامین غذای وحوش ، از شکار آنها نیز خودداری کنند . اکبری پور با بیان اینکه شماری از وحوش از جمله روباه ، گرگ ، راسو و انواع پرندگان به علت سرمای شدید و دسترسی به غذا به مناطق پائین دست حاشیه جنگل کوچ کرده اند ، اظهار داشت : اهالی منطقه هرگونه نامهربانی افراد سودجو نسبت به پرندگان و حیوانات را به اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان گزارش دهند وی اضافه کرد : سرمای هوا ، بارش برف و نبود علوفه و مراتع طبیعی جهت تعلیف ، موجب شده است که وحوش منطقه به ناچار برای بدست آوردن غذا به سمت روستاها ، معابر و جاده های مناطق جلگه ای شهرستان آستارا روی بیاورند .

وی بیان کرد : خوشبختانه زمستان سال گذشته با همکاری مردم طبیعت دوست آستارا موردی از شکار وحوش پناه جو در آستارا مشاهده نشد و ادامه داد ماموران حفاظت از محیط زیست بندر آستارا به صورت مداوم برای مقابله با هرگونه تخلفی در حال گشت زنی در منطقه هستند و در صورت مشاهده شکارچیان نسبت به دستگیری ، تشکیل پرونده و معرفی آنها به مراجع قضایی اقدام خواهند نمود .

گفتنی است شهر ساحلی و مرزی آستارا در شمال استان گیلان واقع شده و با داشتن تالاب ها ، آبگیرها و شالیزارهای پرآب در فصل پائیز و زمستان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر محسوب می شود                               


 
ضمنا نقش پناهگاه 1074 هکتاری حیات وحش لوندویل که شامل زیستگاه های متنوع آبی و خشکی برای 125 نوع گونه جانوری مانند روباه ، گراز ، سمور آبی ، سیاه کاکل ، پری شاه رخ ، قوی فریادکش ، انواع اردک ، حواصیل ، گیلانشاه خالدار و درنا می باشد و در قرنطینه 7 هکتاری آن 11 راس مارال ، 9 راس گوزن زرد ایرانی و 2 قلاده بچه خرس قهوه ای  نگهداری می شود در حفظ تعادل اکو سیستم منطقه و نگهداری از گونه های جانوری حیاتی و تعیین کننده است




. تاسیس این پناهگاه در تاریخ 21/5/1354 در شورای عالی محیط زیست کشور به شماره 63 مصوب شده است.                                                              

                                                                      
نیک سبز - کمیته حفاظت از محیط زیست

گروه فرهنگی ورزشی نیک آستارا

09/09/1390